Seattle 30/10-8/11

Börjar nästan återhämta mig från resan! Är fortfarande gristrött och skulle behöva sova några dagar eller så!
Antog att det var på tiden att jag såg till att få upp bilderna från Seattle på bloggen också, så här kommer de!

Försökte göra några av alla hundra läxor på Arlanda, men det är inte lätt att plugga när man inte vill annat än komma fram till USA!
Vid halv nio gick flyget från Midlanda, 14:10 lyfte vi från Arlanda! Kliver in i planet och lägger märke till vad stora sätena är, tills jag inser att jag sitter i businessclass!
Runt 17, lokal tid, lyfte vi från Reykjavik, och då hamnade jag i ekonomiclass, skärmen fungerade inte, och jag satt i ett mittensäte. Alltså blev det en väldigt lång resa till Seattle från Island. Typ 17:45, lokal tid, landade jag i Seattle. Tog mig igenom tullen efter en utfrågning om boken Animal Farm som jag hade med mig i handbagaget :S Hur relevant nu det kan vara för att komma in i USA! Kändes ungefär som ett läxförhör, och om jag inte svarade rätt skulle jag inte få komma in i landet!
Däckade runt 20 någon gång, efter att ha varit vaken i ungefär 24 timmar.
På söndagen åkte vi till downtown Seattle och gick på en marknad där. Och jag kan ju säga att jag trodde inte att det skulle finnas mer frukt och grönsaker i USA än i Sverige! 70% av stånden var för grönsaker och frukt, och allt var jättefräscht och stort! Jag skulle typ leva på frukt om jag bodde där!
På bilden är inte hela Seattle, strax utanför bilden till vänster står också ett torn som kallas "the Space Needle" med utsikt över hela Seattle typ :)
När vi skulle till centrala Seattle så tog vi en "water taxi", en båt/färja från ena sidan viken till Seattle typ.
Var typ sälar och sjölejon överallt, skitgulliga!
Båt/turistbuss, de har allt i USA! Typ iaf...
Utsikten från Johns och Vickies hus! Vill också vakna med den utsikten...
Det var runt 15-20 grader hela tiden jag var där, och sol alla dagar utom 3! Helt sjukt! De sa upprepade gånger "Oh! You usually don't see that for several months!", typ om bergen, Mount Rainier och massa andra gånger! Jag hade alltså ganska mycket tur när jag var där av vad jag förstod.
Rummet jag sov i (: Har insett att jag också vill ha eget badrum, hur skönt som helst juh!
Förstår inte riktigt varför man inte har det i Sverige också! Det är väldigt trångt med ett badrum där tre stycken tjejer ska trängas varje morgon... Visserligen har vi fler badrum, men det badrummet är ju det bästa x')
Gick på promenad med Eina två av dagarna, och piggare människa får man ju leta efter! Min Idol för tillfället!
Deras hus syns inte på bilden, men jag tror att det är till höger om det vita huset man kan se längst upp på berget i högra hörnet.
I vänstra hörnet kan man se "the Space Needle", som var i downtown Seattle. Stranden var helt underbart fin för att vara i typ mitt i en storstad! Den gick hela vägen från där jag står på bilden bort till andra änden av viken!
Mini-Frihetsgudinnan!
Dog-walker! Typ 6 hundar...
Nån smartskalle som matade fiskmåsarna på stranden, de attackerade ju nästan när man gick förbi!
Mount Rainier! Som förövrigt är mer än dubbelt så högt som Kebnekaise (y) Alltså inte så nära som det ser ut :P Bilden är tagen genom bilrutan (;
På torsdagen var vi till "the Cascades", en bergskedja typ, och var upp till Snoqualmie falls! Fjällen kan ju slänga sig i väggen ungefär!
Naturmässigt så måste ju Seattle ha typ allt!
Vickie och Eina vid Snoqualmie falls! Lyckades inte få någon bild på John...:(
Jag tror aldrig jag har träffat så underbara människor i mitt liv!
Måndagen gjorde vi inget Speciellt vad jag kan minnas, regnade den dagen och var allmänt grått...
Tisdagen kom en kompis till John över på middag, då han var pilot och landat i Seattle över natten! Så när John skulle skjutsa tillbaka honom till hotellet så fick jag följa med, och på så vis se Seattle på kvällen också. Det var ju iaf lite större än Sundsvall! Typ sådär några tiotal gånger större!
Ännu en bild genom bilrutan, på väg hem från Snoqualmie falls.
På onsdagen var jag med Vickies sons tjej Beth till South Center och shoppade lite! På kvällen följde jag med Beth och Josh på 3D bio, Jackass blev det, och eftersom jag kollat på det förut så var det ju ganska kul :P Vissa scener var ju skitäckliga, men den var ändå bra (:
Fredagen blev en filmkväll, med the Girl with the Dragon Tatoo. Kändes ganska skumt att se en Svensk film i USA x')
Lördagen åkte vi till en kompis till Vickie och John, som hade en årlig brasa för deras son som gått bort för 6 år sedan. Hade jättetrevligt även fast det regnade! De sjöng några låtar, brände upp gamla minnen och massa annat. Jag blev kär i deras hund Spike, han var skitsöt! Vi stannade där över natten, eftersom det var en resa på typ 2 timmar, och jag skulle flyga hem dagen efter. Så vid typ 23 gick jag och la mig, och sen åkte vi därifrån typ 10 på morgonen (:
Hemresan gick ganska bra, men jag hade gärna stannat med dem i Seattle...(; Har nästan bestämt mig för att jag någon gång ska flytta till Seattle!
Var en ganska rejäl omställning att komma hem till det här, från 15-20 grader och sol! Folk gick omkring i shorts och t-shirt där! Vill se någon göra det nu i Sverige!
Sammanfattat: Hade det jättebra i USA, och det toppade alla mina förväntningar på hur jag trodde det skulle vara!
Vickie och John var obeskrivligt snälla och välkomnande, så jag tror inte jag kunde ha haft det bättre än jag hade!